EEN SPANNENDE EERSTE SCHOOLDAG

OBS de Touwladder stelt u graag op uw gemak

Oei, wat spannend, de eerste schooldag! Hoewel uw kind al een flink meisje of stoere jongen begint te worden, is het een stap waar u als ouder misschien best een beetje moeite mee hebt. En dat is ook logisch. U vraagt zich van alles af. Zal mijn kind de school wel leuk vinden? Zal hij wel vriendjes kunnen maken? Vindt hij de leerkracht wel lief? Zal hij goed mee kunnen komen met de andere kinderen? Je zult je kind toch een beetje los moeten laten en dat is voor zowel ouder als kind best eng. Verstandig dus om u hierop goed voor te bereiden.

Laat uw kind wennen tijdens de oefenochtenden

In principe gaat een kind vlak na zijn vierde verjaardag voor het eerst naar school. Kleuters van een vier jaar gaan naar groep 1 van de basisschool. Als uw kind bijna 4 jaar wordt, wordt u door leerkracht van onze school gebeld. Wij nodigen u dan uit om langs te komen voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek maakt u ook afspraken met de leerkracht over de zogenaamde oefenochtenden. De oefenochtenden zijn vijf dagdelen waarop uw kind rustig kan kennismaken met de school.

U kunt dan het schoolgebouw verkennen, de leerkrachten ontmoeten en alvast de andere leerlingen van de groep leren kennen. Als ouder mag u ook even in de klas blijven, daarna neemt uw kind, samen met de leerkracht, afscheid van u. In uw bijzijn wordt verteld dat u hem straks weer komt ophalen, zodat uw kind weet waar hij aan toe is. Het kan zijn dat er even wat traantjes vloeien, maar de kans is groot dat uw kind snel wordt afgeleid door de gang van zaken in de klas. De leerkracht vangt uw kind goed op en troost hem uiteraard. Het verdriet is nooit van lange duur. In de laatste weken voor de zomervakantie zijn er geen oefenochtenden meer, omdat de groep er na de vakantie weer heel anders uit zal zien.

De eerste echte schooldag

Het is zover: de eerste echte schooldag! Verschillende spulletjes moeten mee, zoals een tas met gymkleren, een stukje fruit of groente, een beker met drinken en natuurlijk een te gekke rugzak. Misschien is het leuk om nog even een foto te maken als aandenken aan de grote dag. En dan naar school! Omdat uw kind al een aantal keren heeft meegedraaid, is het allemaal niet zo spannend meer. Hij weet al waar de wc is en wie hij de eerste tijd kan vragen om mee te gaan. Uw kind heeft al gezien dat het spelen op school heel anders gaat dan hij gewend was. Maar daar gaat hij veel van leren. Speciaal voor de nieuwe kleuters gelden in het begin nog versoepelde regels, zodat ze zich rustig thuis kunnen gaan voelen. Zo burgert uw kind ongemerkt volledig in op OBS de Touwladder.

HANDIGE TIPS

• Vertel uw kind al ruim van tevoren dat er oefendagen zijn op school. Geef niet de indruk dat de school eng is, maar vertel op een rustige manier wat uw kind allemaal kan verwachten. Als uw kind oudere broertjes of zusjes heeft, leg dan duidelijk uit dat die niet bij uw kind in de klas zullen zitten. Fiets of loop samen een aantal keren naar de school toe, zodat uw kind de route leert kennen.
  • Koop samen de spulletjes die je als kleuter nodig hebt voor school. Let er daarbij op dat die spullen zelf geopend en gesloten kunnen worden. Laat hem thuis oefenen met de spulletjes en vertel dat hij een groot kind is wanneer het zelf iets kan.
  • Voorzie de gymkleren van merkjes en de spullen van etiketjes.
  • Geef uw kind een pauzehapje mee naar school dat hij zelfstandig op kan eten zodat de juf hem niet hoeft te helpen.
  • Als uw kind in het begin erg moe is, laat hem dan een dag(deel) thuis. Met 4 jaar ben je nog niet leerplichtig. Als het nodig is om uit te slapen, laat hem dan lekker rusten. Natuurlijk altijd in goed overleg.

Klik hier voor informatie over toelatingsbeleid nieuwe aanmeldingen.

Altijd voor vragen bereikbaar

Heeft u specifieke vragen en wilt u meer informatie? Bel 0416 27 52 54 of maak gebruik van onderstaand reactieformulier. Maak anders een afspraak met Agnes Coolen (directeur). Ze vertelt u graag alles over OBS de Touwladder en hoe er op school gewerkt wordt.

Reactieformulier